OMEP:s skala för hållbarhet har utvecklats inom ramen för
ett internationellt projekt 2011–2014 som samlat tio länder,
Chile, Kina, Kenya, Korea, Norge, Portugal, Sverige, Turkiet, England och
USA. Syftet med projektet var att utveckla verktyg för förskolans arbete
med hållbarhet och bygga kulturer av hållbarhet. Skalan är
översatt till flera språk, se http://www.omepworld.org
Idag används skalan oftast som ett igångsättningsstöd för
arbetslag som vill identifiera framgångar och problemområden inom
förskolan, samt som ett stöd för intern utvärdering. Skalan används också
som ett gemensamt underlag i forskningsprojekt. Primärt är skalan inte tänkt att användas för jämförelser
mellan olika förskolor. Skalan är snarare en hjälp för att bygga en
gemensam förståelse för en kultur för hållbarhet för barn och vuxna i
förskolan. Skalan ger personal och ledning möjlighet att identifiera
områden där insatser behövs för hållbarhet. Skalan kan också fungera som
en dokumentation av utveckling och framsteg.
Idag används skalan inom Ifous-programmet Hållbar förskola
samt exempelvis i arbetet för att söka Skolverkets utmärkelse
(För)skola för hållbar utveckling.
OMEP:s skala som ett instrument för utvärdering och kvalitetsutveck-ling. Forskning med hjälp av OMEP:s hållbarhetsskala har visat
fördelar med att använda ett sådant verktyg (Siraj-Blatchford, m.fl.,
2016, s.18):
OMEP:s skala passar väl för självvärdering och för intern utvärdering. Skalan och skattningsformulären inkluderar observationer, skattningar, reflektioner, diskussioner och handlingsplaner. Den kan användas som ett hjälpmedel för utveckling där arbetslag och rektor regelbundet reflekterar och fokuserar arbete med barn i deras omgivning för att göra en skillnad, en transformativ förändring. Ett ytterligare syfte med skalan blir därmed att på ett enkelt sätt bidra till utvärderingen av utbildningen. OMEP:s skala för hållbarhet knyter an både till innehåll och läroplan och till förhållningssättet inom förskolepedagogiken. Varje förskola kan finna sitt eget sätt att använda skalan. Skattningsformulären innehåller delar för individuellt arbete och för arbetslagets gemensamma arbete, med utrymme för målsättning, handlingsplaner, anteckningar och reflektioner.
Under 2020-2022 pågick projektet & quot; Att arbeta
systematiskt med utbildning för hållbarhet- erfarenheter från några I Ur och
Skur-förskolor" I detta projekt använde några I Ur
och Skur-förskolor OMEP:s skala för hållbarhet med syfte att systematiskt utveckla
sitt arbete med utbildning för hållbarhet. Den deltagande förskolepersonalen
arbetade först individuellt och i nästa steg möttes arbetslagen och
var och en delade med sig av de individuella skattningarna inom skalans
tre områden: den sociala och kulturella dimensionen, ekonomiska dimensionen och ekologiska-miljömässiga dimensionen. I nästa
steg utarbetade barnen och all personal en handlingsplan
tillsammans och påbörjade arbetet med utbildning och undervisning i
en hållbar riktning.
Tycker du att det verkar intressant och är du och din förskola intresserad av att använda skalan? Kontakta mailto:anette.hellman@ped.gu.se eller mailto:ingridengdahl@gmail.com