Syftet med projektet var att utveckla kunskap om barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska uterum, att tillsammans med pedagoger och barn i åldern 1-6 år studera olika strategier för barns delaktighet och att utveckla metoder för att öka barns delaktighet och inflytande.
Projektet genomfördes i
tre delar (Göteborg, Stockholm och Umeå). Projektets bedrevs som
aktionsforskning, där enskilda förskoleavdelningar gavs ett stort utrymme
att forma sina egna projekt. Det bidrog till en stor variation i fråga om ansatser
och perspektiv. Pedagogerna prövade olika sätt att kartlägga den fysiska miljön och hur den används med hjälp av
kartor, både med egenhändigt och av arkitekt ritade kartor. De vuxna använde optiska tekniker – film och foto – och vandringsrundor tillsammans med barnen i
deras fysiska miljö. Barn i olika förskolor
prövade också dessa metoder, med
resultatet att fler perspektiv och uppslag kommit fram. Genom planerade
barnsamtal fick barnen, med ord, kropp och i handling, berättat om gården och
sina lekar, sina favoritplatser och om ställen de sällan besökte, samt hur de
såg på vem som bestämmer. Barnen har genom estetiska uttrycksformer –
teckningar, målningar, konstruktioner och formande i lera – gestaltat sina
tankar och önskningar om sin utemiljö.
Pedagogerna utmanade i projektet sitt eget synsätt och arbetssätt och utvecklade strategier för att stödja barns delaktighet och inflytande genom många olika reflektionsformer.