Tidigare program

Program våren 2017

Göteborgskretsens årsmöte 2017

Onsdag den 25 januari 2017 klockan 17.30 – 19:00

Personalrummet i B-huset, sal B2 232, andra våningen

Institutionen för Pedagogik, Kommunikation och Lärande, Göteborgs universitet

Anmälan till: bibi.karlsson@comhem.se (meddela senast 23 januari, 2017) 

Årsmöte i Svenska OMEP 2017 äger rum i Kristianstad

Tid: lördag 4 februari kl. 9-12
Plats:
Högskolan i Kristianstad
Program:
Årsmötesförhandlingar

Program hösten 2017

ONSDAG 22 NOVEMBER kl 17:30 - 19:00

MED MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA SOM EN VÄRDEGRUND

Föreläsning med Seroj Ghazarian

 

Verksamheterna i Göteborgs stad ska arbeta med mänskliga rättigheter, likabehandling, normkritik och för ett jämlikt Göteborg. Men hur hänger allt ihop?

Välkommen till en föreläsning och workshop om människans värde och värdighet, om demokratin och förskolans uppdrag.

Seroj Ghazarian är utvecklingsledare för mänskliga rättigheter i Göteborgs stad.

Han är en mycket inspirerande och kunnig föreläsare och en resurs för hela staden.

 

 

ONSDAG 29 NOVEMBER KL 17:30 - 19:00

CHILDREN’S PLANET – LÄRANDE FÖR HÅLLBAR UTVECKLING I FÖRSKOLAN

Föreläsning med Lise-Lott Fjell och Erica Strand

 

Erica och Lise-Lott kommer att föreläsa om vad lärande för hållbar utveckling i förskolan kan vara. De ger exempel som är verksamhetsnära och vi får följa ett barns lärandeprocess i anknytning till begreppet energi. Naturvetenskap- och Teknikämnena ser de som exemplariska ingångar för att arbeta med hållbar utveckling som även kan gynna arbetet med att stärka barns värdegrund.

Deras egna erfarenheter kring hur odling på förskolan kan bidra med mycket i NT-arbetet kommer att tas upp och även vad en giftfri förskola betyder. För ett lyckat kvalitetsarbete med NT har de tagit fram ett arbetssätt för att underlätta för pedagoger i förskolan och utöka förståelsen för ämnena.

 

Lise-Lott Fjell är förskollärare samt Naturvetenskap och Teknik-utvecklare i Uddevallas 25 kommunala förskolor. Hon föreläser vid utbildningar i kommunen i olika områden inom NT samt              handleder och ger inspiration i arbetet. Hon ansvarar för en webbgrupp om NT-utveckling i förskolan.

Hon har samarbetat med Erica Strand kring en bok för studenter och pedagoger i förskolan.

Erica Strand är förskollärare samt Naturvetenskap och Teknik-utvecklare. Hon arbetar som förskolechef i Melleruds kommun. Hon har ett intresse för hållbar utveckling och yngre barns lärande i förskolan. Intresset och kunskapen kring NT-ämnena förstärktes genom skolverkets NT-satsning.

 

Erica Strand tilldelades tillsammans med Lise-Lott Fjell, ”Ulla-Britta Bruun stipendiet” för deras arbete med NT-utveckling. Priset resulterade därefter i ett gemensamt bokkontrakt med lärarförlaget

där fokus i boken riktar sig just mot hur NT-ämnena kan användas tillsammans med barnen och utifrån barns perspektiv, för att främja deras förståelse för hållbar utveckling.

Föreläsningar våren 2017

Föreläsning med efterföljande samtal om UNDERVISNING I FÖRSKOLAN med Ingrid Pramling Samuelsson & Niklas Pramling


Tisdag 28 februari 2017, kl 17:30-19:00
Plats: Kjell Härnqvistsalen, Pedagogen, hus A
Adress: Västra Hamngatan 25


Undervisning kom in i förskolans värld som begrepp med den nya skollagen. Ett begrepp som de flesta kopplar till skolans värld. Men begreppet har kommit för att stanna och frågan är vad vi gör med det. Hur tänker förskolepersonal om undervisning? Och vad gör de om de undervisar? Vi har förstått att detta är ett kontroversiellt ämne som har både stöd och motstånd i praktiken, varför vi kommer att presentera vår syn på detta och bjuda in till en efterföljande diskussion. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik och Niklas Pramling är professor i pedagogik båda vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.
VARMT VÄLKOMMEN!


Kostnad per föreläsning och person: 50 kr för medlemmar och 100 kr för ickemedlemmar. Från en organisation kan max 5 personer delta för medlemspris. Betala gärna med faktura.
Ange vilken föreläsning du anmäler dig till och om du är medlem.
Anmälan via mail till göteborgskretsen: ullgus@icloud.com Studenter på pedagogen går gratis i mån av plats.

Föreläsning om NT-Utveckling med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Tisdagen 4 april 2017, kl 17:30-19:00

Plats: Kjell Härnqvistsalen, Pedagogen, hus A
Adress: Västra Hamngatan 25

Anna Backman kommer att föreläsa om NT-utveckling med vetenskaplig grund & beprövad erfarenhet. En beskrivning ges av vilka kompetenser arbetet strävar mot att utveckla hos pedagogerna och hur dessa mål ska uppnås. I föreläsningen utlovas också praktiska exempel på naturvetenskap och teknik-innehåll i förskola, där arbete med naturvetenskap utifrån barnlitteratur är en del. Anna Backman är förskollärare, NT-utvecklare och licentiand i Kungälv. Hon bedriver NTutveckling för förskola och pedagogisk omsorg som uppmärksammades med Sveriges största lärarpris Helgepriset 2016 “för värdefullt pedagogiskt utvecklingsarbete”. Anna forskar också om barns möjligheter att urskilja naturvetenskapliga fenomen i boksamtal och barnböcker vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. VARMT VÄLKOMMEN!.

Kostnad per föreläsning och person: 50 kr för medlemmar och 100 kr för ickemedlemmar. Från en organisation kan max 5 personer delta för medlemspris. Betala gärna med faktura. Ange vilken föreläsning du anmäler dig till och om du är medlem. Anmälan via mail till göteborgskretsen: ullgus@icloud.com Studenter på pedagogen går gratis i mån av plats.

Program hösten 2016

INBJUDAN TILL SVENSKA OMEP:s GÖTEBORGSKRETS
FÖRELÄSNINGAR – HÖSTEN 2016
Plats: Kjell Härnqvistsalen, Pedagogen, hus A
Adress: Västra Hamngatan 25
Onsdag 28 september kl 17:30 - 19:00


LIVET I EXIL OCH DESS EFFEKTER PÅ FAMILJESTRUKTUROCH FÖRÄLDRAR-BARN RELATIONFöreläsning med Shirin Fazel-Zandy

Vi bor i ett mångkulturellt samhälle. Under de senaste 30 åren har Sverige tagit emot många flyktingar från olika delar av världen. Många av dem kommer från u-länder med mycket låg levnadsstandard eller länder som befinner sig i krig. Många av de flyktingar som kommer till Sverige saknar utbildning eller är analfabeter. Kvinnor är överrepresenterade i denna grupp.
Många av dessa flyktingar kommer från traditionella och patriarkaliska samhällen. Där män- och kvinnoroller i samhället är väldefinierade och välbevarade. I dessa samhällen är det männen som har huvudansvaret för försörjningen och kvinnans plats är i hemmet med barnen. När dessa personer kommer till Sverige, sker en krock. Här förväntas att varje individ tar sitt ansvar, män och kvinnor betraktas likvärdiga och jämställda. Kontrasten mellan hemlandets samhällsstruktur och det nya landet är mycket stor. Därför uppstår följande frågor; Vad händer med människor som hamnar i denna situation? Kan man omstrukturera hela sin livsstil och samhällsuppfattning? Sin identitet? Sin familje-struktur/barnuppfostran? Kan man anpassa sig? Och slutligen hur går det till?
Shirin Fazel-Zandy är legitimerad psykolog, utbildad vid Uppsala universitet. Hon arbetar på Psykologenheten Hisingen inom förskola, skola, kvinnojour och familjehem. Under sitt mångåriga arbetsliv i Göteborg har hon träffat människor från alla kontinenter. Själv kommer Shirin ursprungligen från Iran. Shirin är viceordförande I OMEP:s Göteborgskrets.



Onsdag 16 november kl 17:30 – 19:00
VARDAGSLIV FÖR BARN OCH FAMILJER I DET SVENSKA ASYLMOTTAGNINGSSYSTEMET
Föreläsning med Malin Svensson


Personer som kommer till Sverige för att söka skydd registreras som asylsökare hos Migrationsverket och under asylprocessen vet de inte huruvida de kommer bli beviljade uppehållstillstånd eller inte. Under väntan på besked pågår vardagslivet och dess olika aktiviteter, men under särskilda villkor som i många avseenden skiljer sig från den folkbokförda befolkningens. För att förstå vardagslivets villkor kommer denna föreläsning att ramas in med en inledande genomgång av asylprocessens sammanhang och det svenska asylmottagningssystemet. Asylsökande barn har exempelvis rätt till förskola och skola på samma villkor som folkbokförda barn, de är dock undantagna skolplikt. Den oförutsägbarhet som präglar utfallet av asylprövningen påverkar inte bara barnen och deras föräldrar utan även de institutioner som möter familjerna i den dagliga verksamheten. Frågor som kommer att lyftas utifrån forskningen är vilken roll förskolan och skolan spelar för barn och familjer under asyltiden, vilka utmaningar som mottagandet möter, samt några viktiga aspekter om professionella aktörers roll.
Malin Svensson har en fil. mag. i Kulturgeografi och är doktorand i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes publikationer kan laddas ned på
http://ipkl.gu.se/om-ipkl/personal?userId=xsvmal#tabContentAnchor2

Program våren 2016

Att arbeta med digitala verktyg i förskolan – Från lärarplanerade till barninitierade aktiviteter

Föreläsning med Malin Nilsen Måndag 7 mars kl 17:30 – 19:00

 

De digitala verktygen är här för att stanna, såväl i privata sammanhang som i utbildningsmiljöer. De flesta  av  dagens  förskolebarn  har  exempelvis  redan  flerårig  erfarenhet  av  att  använda  sig  av pekskärmar. Frågan är inte längre om vi skall använda digitala verktyg i förskolan – utan hur och varför. Som pedagog i förskolan är det nödvändigt att förhålla sig till denna utveckling, men många upplever att det är enklare sagt än gjort. Denna föreläsning kretsar kring lärarens roll i aktiviteter med digitala verktyg och i synnerhet datorplattor, såsom Ipads. Frågor som kommer att lyftas är huruvida barn och pedagoger har samma perspektiv på aktiviteter med digitala verktyg och varför det spelar roll; samt vad forskningen säger om vad som är viktiga faktorer för ett välfungerande arbete med digitala verktyg i förskolan.

Malin Nilsen har en bakgrund som förskollärare och har en fil. lic. i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes licentiatuppsats heter Barns aktiviteter med datorplattor i förskolan och kan laddas ner på:  https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/37236

VERKTYG FÖR ATT UTVECKLA KVALITÉN I FÖRSKOLANS ARBBETE MED HÅLLBAR UTVECKLING

Föreläsning med Eva Ärlemalm-Hagsér Tisdag 3 maj kl 17:30 – 19:00

Att arbeta för kulturer av hållbarhet handlar om att förskolan arbetar med arbetssätt, organisation och innehåll som stödjer processer av transformativt lärande, dvs. en förändringsprocess som innebär omprövning av grundläggande värden, mål och vardagsrutiner.

Eva Ä-H beskriver hur OMEP:s bedömningsskala för lärande för hållbar utveckling kan användas

i förskolan som ett redskap för att bedöma, utvärdera och utveckla verksamheten. Verktyget bygger på karakteristiskt innehåll i förskolors arbete med social/kulturell, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling och har genom Internationella OMEP provats ut i förskolor i tio länder världen över.

Eva Ärlemalm-Hagsér är förskollärare och lektor i pedagogik vid Mälardalens högskola.

Program hösten 2015

 

HUR DOKUMENTATIONEN BLIR MER SYSTEMATISK

Föreläsning med Ann-Charlotte Lindgren  

Måndag 28 september kl 18:00 – 19:30

 

Föreläsningen kommer att handla om konkreta exempel på dokumentation och analys baserat på vetenskaplig grund. Hur vet vi att vi är på ”rätt” väg? Gör vi det vi tror att vi gör och med vilken kvalitet? För att kunna utvärdera verksamheten behövs ett systematiskt insamlat underlag. Det betyder att vi behöver ha ett tydligt fokus för dokumentationen samt verktyg för att såväl dokumentera som för att analysera. I föreläsningen ges exempel på hur det kan se ut och hur dokumentationen kan användas för det dubbla uppdrag förskolan har – att följa, dokumentera och analysera barns förändrade lärande liksom att följa upp, utvärdera och utveckla de förutsättningar förskolan skapar för barns utveckling och lärande.

FOSTRAN I FÖRSKOLAN

Föreläsning med Airi Bigsten

Onsdag 11 november kl 17:30 – 19:00

 

I läroplanen står det att ”omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet” (Lpfö98, 2011, s. 9). Vad det innebär lämnas över till personalen själva att tolka. Fokus i föreliggande föreläsning är fostran så som den kommer till uttryck i pedagogernas resonemang om det egna handlandet då de fostrar barn. Dagligen interagerar varje pedagog ett otal gånger med varje barn. Varje möte är unikt och det går inte i förväg säga hur man kommer att bemöta barnet. Pedagoger balanserar hela tiden mellan olika handlingsalternativ. Handlingsalternativen kan till exempel handla om vems behov som ska prioriteras, det enskilda barnets eller gruppens? Görs prioriteringarna på någon annans bekostnad eller inte?

 

Airi Bigsten arbetar som universitetslektor på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs Universitet. Airi har mångårig erfarenhet av arbete i förskolan som förskollärare. Hon disputerade nyligen med avhandlingen ”Fostran i förskolan” som finns att ladda ner på https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38772

Program våren 2014 Klicka här!

BARNGRUPPENS STORLEK I FÖRSKOLAN – EN KOMPLEX FRÅGA
Föreläsning med Pia Williams och Ingrid Pramling Samuelsson
Tisdag 25 mars kl 17:30 – 19:00

FÖRSKOLEBARN OCH HÅLLBARHETENS VAD OCH HUR –
LÄRANDE FÖR HÅLLBARHET SOM KUNSKAPSINNEHÅLL I FÖRSKOLAN
Föreläsning med Eva Ärlemalm-Hagsér
Tisdag 13 maj kl 17:30 – 19:00

Program hösten 2013 Klicka här!

Kostnad per föreläsning och person: 50:- för medlemmar och 100:- för icke medlemmar. Från en organisation kan max 5 personer delta för medlemspris. Betala gärna med faktura. Ange vilken föreläsning du anmäler dig till och om du är medlem. Anmälan görs via att  e-post , klicka på Skicka epost länken överst på sidan.

Plats: Pedagogen, hus A, Västra Hamngatan 25

HANDDOCKANS KOMMUNIKATIVA MÖJLIGHETER

I FÖRSKOLANS VARDAG

Mirella Forsberg Ahlcrona

tisdag 8 oktober kl 17:30 – 19:00

 

VÄNSKAP MELLAN SMÅ BARN – PÅ GRUND AV ELLER TROTS PEDAGOGERNA?

 

Program våren 2013

Årsmöte den 6 februari kl. 18.00

  

ETT FÖRHANDLANDE FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Föreläsning med Torgeir Alvestad

Torsdag 14 mars kl 17:30 – 19:00

I denna föreläsningen diskuterar Torgeir Alvestad hur arbetslaget kan vara goda förebilder för barnen i deras lek och relationer. Hur kan arbetslaget förhålla sig i samspel och i dialog med barnen så att de ges rika tillfällen att finna ut lösningar på händelser som kan uppstå i leken ?

Torgeir Alvestad är universitetslektor på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.

 

FLERSPRÅKIGA BARN I FÖRSKOLAN:
Villkor för barns deltagande och lärande
 

Var femte förskolebarn har ett annat modersmål än svenska. När dessa barn börjar i förskolan blir de delaktiga i en social praktik och språkmiljö som skiljer sig från hemmets. Med utgångspunkt i kommunikation och aktiviteter i förskolan problematiseras små barns möjligheter till deltagande. Hur framstår förskoleaktiviteter som lek, måltid och sångsamling utifrån ett flerspråkigt perspektiv? Hur kan samtliga barns rättigheter att delta i dessa uppmärksammas? Vilka strategier använder dessa barn för att göra sig förstådda och söka kontakt med andra? Hur kan medveten stöttning förstås som språkundervisning i förskolan?

Anni Kultti är universitetslektor på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.

 

Program 2012

WORSHOP OCH FÖRELÄSNINGAR

OBS Föreläsingarna är redan fulltecknade. Vi kommer att erbjuda detta populära program igen till hösten!

Plats: PEDAGOGEN, HUS A, VÄSTRA HAMNGATAN 25

Program för utskrift finns HÄR  

WORKSHOP6 mars och 24 april kl 17:30 – 20:30

Om små barn och teknik med Ann-Marie von Otter, önskemål efter hennes föreläsning i höstas. Vi varvar den med mattegympa med Ann-Charlotte Lindgren, se nedan. På detta sätt får ni två olika innehåll under samma kväll. Samma upplägg vid båda tillfällena. Begränsat antal platser.  

Ann-Marie von Otter är universitetsadjunkt vid Göteborgs universitet med erfarenhet av att arbeta praktiskt med teknik i förskola och skola. Tillsammans med Ann-Charlotte Lindgren, specialpeadgog och universitetsadjunkt vid  Göteborgs universitet, har vi mattegympa. Under en dryg timme får ni pröva på olika övningar som främjar förskolebarns grundläggande matematiska utveckling. Det handlar exempelvis om logiskt tänkande, geometri samt antals- och rumsuppfattning. Ta gärna med inneskor.

17.30- 17.40   uppdelning i grupper, samling i källarplanet A-huset

17.45- 19.00   20 personer workshop mattegympa dramasalen A-huset

                     20 personer workshop teknik, tekniksalen B-huset

19.15-20.30     grupperna byter workshop

 

FÖRELÄSNING med Jonna Larsson 15 maj kl 17.30 – 19.00

Fysikaliska fenomen i förskolan – vad kan det vara? I förskolans reviderade läroplan sätts ett förstärkt fokus på naturvetenskap och fysikaliska fenomen. Fysik är inte ett område som haft så stort utrymme i förskolan tidigare, vare sig i svensk forskning eller i verksamheten som sådan. Föreläsningen kommer att fokuseras på fysik i barns vardag, där nyfikenhet och utforskande är viktigt. Vidare kommer förskoledidaktiska aspekter i relation till naturvetenskap och fysik med yngre barn att lyftas.  

Jonna Larsson är förskollärare och doktorand vid Göteborgs Universitet. Hennes forskning tar utgångspunkt i förskolans kontext och har ett naturvetenskapligt fokus där fysikaliska fenomen är centralt. 

Workshop och föreläsningar kostar 50:- för medlemmar och 100:- för icke medlemmar per tillfälle och person. Från en organisation kan max 5 personer delta för medlemspris.

Betala gärna med faktura. Ange vilken/vilka workshop / föreläsning du anmäler dig till och om du är medlem. Anmälan via mail till göteborgskretsen: torgeir.alvestad@ped.gu.se

 

VÄLKOMMEN!

 

Föreläsningar hösten 2011

Klilcka HÄR för program!

 

PLATS: KL 17:30 – 19:30 PÅ PEDAGOGEN

KJELL HÄRNQVISTSALEN, HUS A, VÄSTRA HAMNGATAN 25 

TISDAG 25 OKTOBER

ANN-MARIE VON OTTER

Teknik i förskolan - Vad kan det innebära i praktiken?

Bilderna från den mycket uppskattade föreläsningen kan ni hitta HÄR>>

Ann-Marie von Otter är universitetsadjunkt vid IDPP (Institutionen för Didaktik och Praktisk Pedagogik) på Göteborgs universitet med erfarenhet av att arbeta praktiskt med teknik i förskola och skola.

  

TORSDAG 24 NOVEMBER

INGRID ENGDAHL

Med barnens röst – Ettåringar ”berättar” om sin förskola

 Bilderna från föreläsningen kan ni hitta HÄR>>

Ingrid Engdahl disputerade nyligen inom Barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet med avhandlingen ”Toddlers as social actors in the Swedish preschool”. Ingrid kommer att berätta om den svenska förskolans framväxt, om de yngsta barnens interaktion och kommunikation samt diskutera betydelsen av engagerade och kompetenta pedagoger.

Avhandlingen och licavhandlingen finns i fulltext via länken:

www.buv.su.se / publikationer. 

 

Föreläsningarna kostar 50:- för medlemmar och 100:- för icke medlemmar per föreläsning och person.

Från en organisation kan max 5 personer delta för medlemspris. Betala gärna med faktura. Ange vilken/vilka föreläsningar du anmäler dig till och om du är medlem.

 

VÄLKOMMEN!

Föreläsningar våren 2011

Deltagande: Vi hör bara av oss om det blir fullsatt eller inställt. Hör du inget från oss har du en plats.

Kostnad: OMEP-medlem 50 kr, övriga 100 kr, från en organisation kan max 5 personer delta för medlemspris. Ange vilken föreläsning du anmäler dig till och om du är medlem.

Plats: Båda föreläsningarna är klockan 17.30 – 19.30 på Pedagogen, Kjell Härnqvistsalen, Hus A, Västra Hamngatan 25 

Tisdagen den 5 APRIL

Fantastiskt gensvar - vi fyllde Kjell Härnqvistsalen. 300 deltagare uppskattade föreläsningen! 

Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik & Sonja Sheridan, professor i pedagogik vid Göteborgs Universitet

 ”En reviderad läroplan för förskolan – Vad innebär det?”

I år tas en reviderad läroplan i bruk. Till personalens hjälp har utbildningsdepartementet också givit ut bakgrundstexterna med motiven till förändringarna. Detta är nära relaterat till frågor om kvalitet, som i sin tur påverkar vilka förutsättningar barn i förskolan erbjuds till lek, lärande och välbefinnande. Med utgångspunkt i forskning kommer föreläsningen att fokusera på vad det innebär för kommunen, ledarna och personalen att göra bruk av den reviderade läroplanen.  

Torsdag den 19 MAJ

Britt Claesson, AKK-pedagog, DART kommunikations- och dataresurscenter, Göteborg

”Lek och samspel mellan barn som talar och barn som kommunicerar med tecken, bilder och pratapparat”

Britt Claesson berättar hur alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan bli ett naturligt inslag i förskolan.

 

 Föreläsning med Anne Kultti

Torsdag 16 maj kl 17:30 – 19:00

 

 Anne Kultti är universitetslektor på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. 

 

Anne Greve

tisdag 10 december kl 17:30 – 19:00